Hoe een website bouwen of laten maken?

Er zijn verschillende manieren: van doe-het-zelf pakket tot het laten maken van professionele websites met alles erop en eraan. Beslis vooraf wat je met die website wil doen.Ga je het zelf doen. Bepaal dan eerst de inhoud, het aantal pagina's, maak er een verhaal van, voor de vormgeving kan je te raden gaan bij sites die je mooi vind. Hou ook rekening met SEO-mogellijkheden (Search Engine Optimization), dit is zeer belangrijk – als u wil dat uw website goed vindbaar is. Kies je een domeinnaam, maak die vrij kort, bij voorkeur een naamwoord dit heeft een hogere herinnerings-waarde. Een domeinnaam kan je makkelijk zelf aanvragen bij registrar, maar kijk eerst of uw gekozen naam nog vrij is.

Hoeveel kost een website?

Vele DHZ-pakketten zijn gratis, je hebt dan geen eigen domeinnaam, mits betaling van hosting kan dit wel. Eenvoudige websites kan je laten maken aan een betaalbare prijs beneden de duizend euro, je hebt dan een degelijke website en je bent dan van alle zorgen af. Echt professionele websites beginnen vanaf enkele duizenden euro's.Let ook op het onderhoud. Technische updates zijn meestal inclusief, maar wat echt belangrijk is, de info op je website moet kloppen, websites met verouderde informatie zijn voor klanten die iets zoeken één van de grootste ergernissen en uw website moet ook best regelmatig vernieuwen.


Waarom een eigen website? Is een website nodig als je op social media actief bent?...

De website blaast 25 kaarsjes uit. Vandaag wordt voor bijna alles een website gemaakt - van crowdfunding tot fansites. Ook het aantal eenmanszaken met professionele websites groeit gestaag. Tien jaar geleden had slechts een handjevol ondernemers een website, vandaag is dat ongeveer 65% van de ondernemers. Dat is goed nieuws, maar betekent ook dat er nog steeds duizenden bedrijven zijn zonder een eigen site.

Wat is het probleem? 

Uit onderzoek blijkt dat veel ondernemers de vaardigheden, de tijd of het geld niet hebben om een bedrijfswebsite te bouwen. Maar verrassend genoeg zegt een aantal dat hun bedrijf geen website nodig heeft, omdat het niet nodig is in de branche, of omdat ze gebruik maken van social media.

Daarom een aantal redenen waarom een zelfstandige of kmo best wél een eigen website zou hebben.

Ben je een ondernemer die zich afvraagt of een website wel nodig is, lees dan zeker verder!

 

 

 

1.

Waarom een eigen website? De belangrijkste reden is 'een goede website voldoet aan de verwachtingen van klanten, klanten willen het gewoon.'

 

Je klanten verwachten dat ze online informatie over je bedrijf kunnen vinden. Het gaat zelfs zo ver: een website die niet voldoet aan de verwachtingen van bezoekers is als een vals gezongen liedje: de tegenstrijdigheid maakt mensen wantrouwig. Sterker nog, de meeste consumenten doen online onderzoek voor ze iets kopen, zelfs als ze iets willen kopen bij de winkel om de hoek. Als je geen website hebt, geef je een negatief signaal: een bedrijf dat in de middeleeuwen is blijven hangen, of dat je geen interesse in nieuwe klanten hebt.

Informeer je klanten niet met een complete encyclopedie, maar op een manier zoals ze willen kopen. En, belangrijk, de info op je website moet kloppen, websites met verouderde informatie zijn voor klanten die iets zoeken één van de grootste ergernissen.


2.

U zit aan het stuur: u hebt controle over uw informatie en branding.

 

Recensies en reacties van klanten zijn geweldig, maar zou jij niet degene moeten zijn die bepaalt welke informatie over je bedrijf je aan de wereld presenteert? Een website voor je bedrijf is meer dan het online visitekaartje van je bedrijf, zodat je niet afhankelijk hoeft te zijn van anderen die namens jou spreken. En je kunt alles precies zo vormgeven als je wilt, met je eigen logo, kleuren en lettertypes.

 

3.

Een website is veel doeltreffender en betaalbaarder dan traditionele advertenties.

 

Veel kleine bedrijven vertrouwen op advertenties in telefoongidsen, huis-aan-huis krantjes en databases om hun naamsbekendheid te vergroten. We bedoelen niet dat ze die vermelding daar moet laten weghalen, maar is het echt de beste besteding van het geld om het te steken in een steeds kleiner en steeds duurder wordende gids of medium? Een website laten maken is nu geen financiële aderlating meer en websites hebben een veel breder bereik dankzij goede web-analyses, juiste indexdekking, snelheid... kortom zaken

die u leads opbrengen.


4.

Een website is nu makkelijker bij te sturen zonder rompslomp.

 

Misschien heb je vroeger wel eens geprobeerd een website te maken en heb je wellicht wat nare herinneringen aan de hele ervaring overgehouden. Het kostte een ontwikkelaar waarschijnlijk weken of zelfs maanden om je site te bouwen, en het aanpassen was telkens een dure affaire. Simpele dingen zoals het bijwerken van je webwinkel kon uren duren, dus vaak was je site niet up-to-date. En dan nog het aanpassen van kleuren of uploaden van foto’s!

Het verschil met vandaag de dag kon niet groter zijn. Zelf doen-pakketten hebben dit makkelijker gemaakt, het grote nadeel is het onderliggende deel daar zijn nog altijd vakmensen voor nodig, zonder heb je wel een redelijk ogende website maar daar blijft het ook bij.

Wil je een bedrijfswebsite die voor je werkt, wat in feite toch de bedoeling is, zijn er nu betaalbare professionele oplossingen. Websites die ook leads opbrengen en e-shops die verkopen genereren. Nu hoef je er bijna niet naar om te kijken tot een formule dat je website altijd nieuw blijft - en u kan ondernemen.

 

5.

Je kan bestaande klanten en potentiële prospects bereiken.

 

Mensen die je website zien kunnen ook via je website contact met je opnemen: via e-mail, via eenvoudig in te vullen contactformulieren, en met chat-apps kun je direct met klanten communiceren, ook al zitten ze waar ook in de wereld. Je kunt feedback krijgen op je nieuwe producten en diensten of zelfs bestellingen versturen naar verre bestemmingen. Mensen kunnen via zoekmachines, andere sites en Google Maps op je website belanden.

 


6.

Een website maakt de concurrentie objectiever en eerlijker.

 

Hoewel budgetten kunnen variëren is er niet echt een verschil tussen de site van een Top 500 bedrijf en een freelancer die thuis vanuit de living werkt. De eerste indruk maakt een groot verschil als het gaat om vertrouwen hebben in een website. Google onderzocht het gedrag van bezoekers op websites en ontdekte dat mensen in een seconde beslissen of ze verder willen kijken op een website of niet. Met een goede website en juiste look kan men zich net zo goed presenteren als een groot bedrijf met een miljoenenbudget.

Als het professionalisme dat je uitstraalt en je bedrijf, product of dienst kan voldoen aan de behoeften van je klant, is het dan belangrijk dat zij weten of je met een team van 2 mensen of 400 mensen werkt?

7.

Als ik op social media actief ben, heeft mijn bedrijf dan een website nodig?

 

Sommige ondernemers denken als ik profielen heb op social media is dat genoeg voor mijn bedrijf. Een Facebook- of Instagram-pagina, en wat traffic, dat is voldoende.

Dat is een wishful thinking strategie. Je bent afhankelijk van het platform dat je hebt gekozen. Zoek-algoritmes wijzigen bijna continu, regels veranderen en wat nu goed werkt, doet dat over een paar weken misschien niet meer. Heb je echter een eigen website, dan is deze van u. Jij bent de baas over de content en de boodschap. 

Trends veranderen bovendien. Vandaag zitten je klanten op Twitter, morgen misschien op Snapchat. Terwijl mensen van platform naar platform huppelen is uw website een rots, een baken in de woelige zee van informatie en aanbod. Op welk platform je klanten ook zitten, ze kunnen je website altijd op dezelfde plek vinden, voor iedereen beschikbaar.