Waarom een eigen website? Is een website nodig als je op social media actief bent?...

De website blaast 25 kaarsjes uit. Vandaag wordt voor bijna alles een website gemaakt - van crowdfunding tot fansites. Ook het aantal eenmanszaken met professionele websites groeit gestaag. Tien jaar geleden had slechts een handjevol ondernemers een website, vandaag is dat ongeveer 65% van de ondernemers. Dat is goed nieuws, maar betekent ook dat er nog steeds duizenden bedrijven zijn zonder een eigen site.

Wat is het probleem? 

Uit onderzoek blijkt dat veel ondernemers de vaardigheden, de tijd of het geld niet hebben om een bedrijfswebsite te bouwen. Maar verrassend genoeg zegt een aantal dat hun bedrijf geen website nodig heeft, omdat het niet nodig is in de branche, of omdat ze gebruik maken van social media.

Daarom een aantal redenen waarom een zelfstandige of kmo best wél een eigen website zou hebben.

Ben je een ondernemer die zich afvraagt of een website wel nodig is, lees dan zeker verder!

 

 

 

1.

Waarom een eigen website? De belangrijkste reden is 'een goede website voldoet aan de verwachtingen van klanten, klanten willen het gewoon.'

 

Je klanten verwachten dat ze online informatie over je bedrijf kunnen vinden. Het gaat zelfs zo ver: een website die niet voldoet aan de verwachtingen van bezoekers is als een vals gezongen liedje: de tegenstrijdigheid maakt mensen wantrouwig. Sterker nog, de meeste consumenten doen online onderzoek voor ze iets kopen, zelfs als ze iets willen kopen bij de winkel om de hoek. Als je geen website hebt, geef je een negatief signaal: een bedrijf dat in de middeleeuwen is blijven hangen, of dat je geen interesse in nieuwe klanten hebt.

Informeer je klanten niet met een complete encyclopedie, maar op een manier zoals ze willen kopen. En, belangrijk, de info op je website moet kloppen, websites met verouderde informatie zijn voor klanten die iets zoeken één van de grootste ergernissen.


2.

U zit aan het stuur: u hebt controle over uw informatie en branding.

 

Recensies en reacties van klanten zijn geweldig, maar zou jij niet degene moeten zijn die bepaalt welke informatie over je bedrijf je aan de wereld presenteert? Een website voor je bedrijf is meer dan het online visitekaartje van je bedrijf, zodat je niet afhankelijk hoeft te zijn van anderen die namens jou spreken. En je kunt alles precies zo vormgeven als je wilt, met je eigen logo, kleuren en lettertypes.

 

3.

Een website is veel doeltreffender en betaalbaarder dan traditionele advertenties.

 

Veel kleine bedrijven vertrouwen op advertenties in telefoongidsen, huis-aan-huis krantjes en databases om hun naamsbekendheid te vergroten. We bedoelen niet dat ze die vermelding daar moet laten weghalen, maar is het echt de beste besteding van het geld om het te steken in een steeds kleiner en steeds duurder wordende gids of medium? Een website laten maken is nu geen financiële aderlating meer en websites hebben een veel breder bereik dankzij goede web-analyses, juiste indexdekking, snelheid... kortom zaken

die u leads opbrengen.


4.

Een website is nu makkelijker bij te sturen zonder rompslomp.

 

Misschien heb je vroeger wel eens geprobeerd een website te maken en heb je wellicht wat nare herinneringen aan de hele ervaring overgehouden. Het kostte een ontwikkelaar waarschijnlijk weken of zelfs maanden om je site te bouwen, en het aanpassen was telkens een dure affaire. Simpele dingen zoals het bijwerken van je webwinkel kon uren duren, dus vaak was je site niet up-to- date. En dan nog het aanpassen van kleuren of uploaden van foto’s!

Het verschil met vandaag de dag kon niet groter zijn. Zelf doen-paketten hebben dit makkelijker gemaakt, het grote nadeel is het onderliggende deel daar zijn nog altijd vakmensen voor nodig, zonder heb je wel een redelijk ogende website maar daar blijft het ook bij.

Wil je een bedrijfswebsite die voor je werkt, wat in feite toch de bedoeling is, zijn er nu betaalbare professionele oplossingen. Websites die ook leads opbrengen en e-shops die verkopen genereren. Nu hoef je er bijna niet naar om te kijken tot een formule dat je website altijd nieuw blijft - en u kan ondernemen.

 

5.

Je kan bestaande klanten en potentiële prospects bereiken.

 

Mensen die je website zien kunnen ook via je website contact met je opnemen: via e-mail, via eenvoudig in te vullen contactformulieren, en met chat-apps kun je direct met klanten communiceren, ook al zitten ze waar ook in de wereld. Je kunt feedback krijgen op je nieuwe producten en diensten of zelfs bestellingen versturen naar verre bestemmingen. Mensen kunnen via zoekmachines, andere sites en Google Maps op je website belanden.

 


6.

Een website maakt de concurrentie objectiever en eerlijker.

 

Hoewel budgetten kunnen variëren is er niet echt een verschil tussen de site van een Top 500 bedrijf en een freelancer die thuis vanuit de living werkt. De eerste indruk maakt een groot verschil als het gaat om vertrouwen hebben in een website. Google onderzocht het gedrag van bezoekers op websites en ontdekte dat mensen in een seconde beslissen of ze verder willen kijken op een website of niet. Met een goede website en juiste look kan men zich net zo goed presenteren als een groot bedrijf met een miljoenenbudget.

Als het professionalisme dat je uitstraalt en je bedrijf, product of dienst kan voldoen aan de behoeften van je klant, is het dan belangrijk dat zij weten of je met een team van 2 mensen of 400 mensen werkt?

7.

Als ik op social media actief ben, heeft mijn bedrijf dan een website nodig?

 

Sommige ondernemers denken als ik profielen heb op social media is dat genoeg voor mijn bedrijf. Een Facebook- of Instagram-pagina, en wat traffic, dat is voldoende.

Dat is een wishful thinking strategie. Je bent afhankelijk van het platform dat je hebt gekozen. Zoek-algoritmes wijzigen bijna continu, regels veranderen en wat nu goed werkt, doet dat over een paar weken misschien niet meer. Heb je echter een eigen website, dan is deze van u. Jij bent de baas over de content en de boodschap. 

Trends veranderen bovendien. Vandaag zitten je klanten op Twitter, morgen misschien op Snapchat. Terwijl mensen van platform naar platform huppelen is uw website een rots, een baken in de woelige zee van informatie en aanbod. Op welk platform je klanten ook zitten, ze kunnen je website altijd op dezelfde plek vinden, voor iedereen beschikbaar.

 


 

CONCLUSIE: elk bedrijf heeft een website nodig.

Er zijn dus vele redenen voor een eigen website. Een sterk merk is van onschatbare waarde zeker nu de strijd om klanten intenser is. Branding is even herkenbaar voor klanten als uw gezicht is voor vrienden en familie. Een eigen website is een cruciale stap om dit uit te bouwen. 

 

IDENTITY WIN BUSINESS.