Project-barometer: doen-of-niet-doen.

Nieuwe plannen. Passie om die te realiseren. Maar ook kopzorgen, want plannen kosten geld en tijd. Je bent verscheurd tussen doen-en-niet-doen. 

Dit analysetool helpt je om rationeel de juiste beslissing te nemen. 

 

Investeren, continueren,

oogsten of terugtrekken.

 

Dit analysetool is geschikt voor iedere onderneming, klein of groot, elk zakelijk project, werkgebied regionaal, nationaal of internationaal.

De focus op trends, breeddenkend, vernuft en invoelingsvermogen voor klant-doelgroep-markt is niet genoeg om de juiste beslissing te nemen. Cruciale beslissingen kunnen een elan zijn voor een nieuwe toekomst maar ook desastreus vooral bij kleinere ondernemingen. De marges tussen doen-en-niet-doen zijn vaak smal, hoewel de argumenten voor iets, die meestal positief en agressief zijn, bijna altijd de overhand behalen op de argumenten tegen, die negatief en defensief zijn.

 

Ongetwijfeld sluipen emoties het beslissingsproces binnen. Dit is het begin van de moeilijkheden. Vooral bij passie, passie is onafscheidelijk verbonden met grote successen, en moet zeker niet geëlimineerd worden, maar het moet wel in de hand gehouden worden.

 

Deze emoties kunnen van hun schadelijk effect ontdaan worden met dit analytisch proces in 4 tabellen.

 

 

 

 

Laten we beginnen (tabel 1).

Het marktpotentieel van uw regio kan je makkelijk inschatten (eenheden kan je aanpassen bv. klanten, product...),  evenals de reële groei en uw marktaandeel, omcirkel telkens het cijfer van uw keuze 0-1-2-3-4, totaal heb je dan 6 cijfers of quota's als je tabel 1 hebt afgewerkt (voorbeeld marktpotentieel 4, reële groei 1 en marktaandeel, 2 voor externe factoren - bruto marge 2, kostprijs/verkoopprijs 4 en winst op netto activa 3). 


Naar tabel 2.

Het marktpotentieel van uw regio kan je makkelijk inschatten, evenals de reële groei en uw marktaandeel. Als je de waarden van deze verschillende factoren afweegt (bijvoorbeeld zoals in het voorbeeld: marktomvang het belangrijkst, gevolgd door groei en marktaandeel), noteer uw cijfer van uw keuze (zie tabel 1) onder CIJFER kolom 0-1-2-3-4, vermenigvuldig ze dan telkens met het GEWICHT en vul in op de respectievelijke rij onder SCORE (zie voorbeeld in tabel 2), zo kan je een externe strategie-index uitwerken.

 

Nu de interne index (tabel 3).

Dezelfde procedure kan op de interne factoren worden toegepast, het resultaat is dan een interne strategie-index (tabel 3).


 

Nu naar tabel 4.

Nu teken je een grafiek met de externe index op de ene as en interne index op de andere (men kan ook de twee scores optellen en delen door 2, om het gemiddelde te weten). Het punt waar de twee elkaar snijden zal tussen de 100 en de 80 liggen, of tussen 80 en 60, of tussen 60 en 40, of tussen 0 en 40. In dit specifieke geval leidden ze tot de volgende conclusies: zie tabel 4, bijvoorbeeld het gemiddelde van uw beide scores in tabel 2 en 3 is (62 en 73) / 2 = 67,5 en ligt tussen het eindcijfer 80-60 op tabel 4, dit wijst als strategie aan: "continueren" met omschrijving van de strategie.

 

Het verdict: investeren, continueren, oogsten of terugtrekken.

 


 

 

Kanttekening.

Twee bezwaren, het lijkt allemaal erg mechanisch en bovendien moeten belangrijke zaken persoonlijk beoordeeld worden.

Maar wanneer een analyse als bovenstaande een score van 0 tot 40 oplevert, moet men wel zeer koppig zijn als men zwaar blijft investeren, hetzij in een bestaand als in een nieuw project.

Wie een dergelijk systeem aanhoudt zal dus minder gauw het slachtoffer worden van een fout, dit beoordelingssysteem reduceert alles zoveel mogelijk tot de feiten, zodat rechtvaardigingen die niet op feiten berusten minder kans maken om het resultaat te bepalen. Natuurlijk kan men de uitgangscijfers naar zijn hand zetten, maar het zou niet erg lang duren voordat de veel te optimistische cijfers door de vreselijk pessimistische gebeurtenissen worden ingehaald.

 

 

Bron: S.M. Dobson, J.C. Bailey, J.E. Shorrock – Honeywell Europe – Boston Consulting Group


Vraag hieronder vrijblijvend

de link aan om dit analysetool  direct te downloaden in

PDF-formaat en ga ermee aan de slag.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.




 

UW PARTNER IN DIGITALE EASY MARKETING, WEB-OPLOSSINGEN EN CREATIVE DIRECTION VOOR ALLE  ONDERNEMERS, KMO'S EN MARKETEERS

 

 

 

HOE GA JE TE WERK? ►

hoe online website, webshop, marketing en reclame bestellen

STAP 1 :

KLIK PICTO  EN ZOEK UW PROJECT 

STAP 2 :

KLIK PROJECT, KIES OP PAGINA, BESTEL

STAP 3 :

VUL BRIEFING IN, VERZENDEN  EN KLAAR

Prijzen excl. btw (deze site is voor BTW-plichtige klanten uit de  EU)

Nieuwe plannen, maar verscheurd tussen doen-en-niet-doen. Dit analysetool helpt om rationeel de juiste beslissing te nemen.                                                                     ▼ 

analysetool commerciele projecten

Laten maken van website - webshop - onderhoud - vernieuwen - re-design - UX - basic - digitaal gaan - starten - marketing - communicatie - creative direction - garantie - vaste prijs per maand - studio-services - 12-maanden backing - groeiplatform:  Mayday-Mayday-Pub is aanwezig in Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen en Vlaams Brabant.

 

mayday-mayday-pub.be en mayday-pub.be zijn officiële sites van MAYDAY-MAYDAY-PUB

MAYDAY-PUB.be re-design