5 stappen naar een commerciële brochure die werkt

 

STAP 1:

inspirerende en ambitieuse fotografie

 

Prospects verwachten een geweldig en beklijvend beeld, dat hun fantasie inspireert. We zijn dan ook in een beeldmaatschappij, verwend en overladen en verwachten dan ook telkens meer om ons te beroeren. Lost uw brochure deze verwachtingen niet in, dan is er eerder een ontgoocheling en een koopreactie die implodeert en dat is alleszins niet de bedoeling.

 

De foto hierboven illustreert deze stelling. 

 

De taak van fotografie is de schoonheid van het product naar andere hoogten te brengen bij de juiste belichting, achtergrond en compositie, een spot-on om het product zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Producten op zichzelf worden dikwijls getoond tegen een witte achtergrond zodat er geen enkele vorm van afleiding is, full-page foto's daarentegen zijn dikwijls producten in actie, om de inbeelding van de kijker te sturen passend naar zijn beleving en toepassing in zijn eigen levenssfeer.

 

De druktechnieken die we nu kennen bieden bijna alle mogelijkheden om dat ook te doen, full-bleed of aflopende tot glanzende beelden kunnen vele eigenschappen van een product extra in de verf zetten met dubbele pagina's die uitvouwen en een gevoel van luxe of degelijkheid oproepen, tot kleinere beelden die specifieke punten belichten of details naar voor brengen.

 

 

 

STAP 2: opruimen

 

Het hangt natuurlijk af van welk soort product u een brochure maakt, maar als het kan is het aan te raden om zeker een “hero product” uit te vergroten, in detail, dus zijn of haar speerpunten uitvergroten, de lezer duidelijk maken van specifieke eigenschappen, hun er mee in  betrekken. Visueel, kan dit een welkome break zijn van een full-page foto naar tekst en het gebruik van wit-ruimte en typografie.

 

Opgelet, overdaad schaadt, focus op meest interessante of unieke eigenschappen van het product, en spreek met uw drukker over innovatieve toepassingen van druktechnieken zoals fold-out, tear-off of transparante details – dit kan uw brochure extra tot leven brengen.

 

 

STAP 3: copy & content

 

Uw copywriter zal de toon, stijl, zinstructuren, uw brand-vocabulaire... vooraf bepalen wanneer hij of zij start met de teksten te herschrijven en het is de taak van de designer deze typografisch in een vorm te gieten die niet alleen oogstrelend is maar ook uitnodigend tot lezen.

Met een heel arsenaal van headlines, producttitels en taglines, product-omschrijvingen tot langere meer redactionele secties, alles heeft zijn bepaalde stijl en plaats.

  • Headlines of koppen, ondertitels en hoofdstuktitels zijn groter, vetter afgedrukt en in een verschillend lettertype van de bodytekst. Opletten is hier de boodschap, de juiste hoeveelheid en typografisch gebruik kan het design versterken of ook breken.
  • De lengte van de meer redactionele teksten zijn vergelijkbaar met een magazine, ze brengen variatie en scheppen de scenery voor elke productreeks en maken de weg naar verdere en diepere omschrijving.
  • Individuele productomschrijvingen moeten dicht bij het product staan, in een eigen en constante typografie met veel witruimte eromheen.
  • Labels of tags moeten evenwichtig en met een constante in positionering, typografisch in lettercorps-kleur-type worden weergeven.

 

Communicatie-design

 

Een mix van informatie en inspiratie, een prachtige brochure kan een deal-clincher zijn voor uw doelgroep, dus de juiste design is essentieël.

 

Het drukken van brochure of product-brochure is een samenwerkend project tussen klant, designer, copywriter en drukker, en liefst een interactie van printing en digitaal.

 

Het is cruciaal dat iedereen die aan boord is zich verantwoordelijk voelt en dezelfde visie deelt, en tijd maakt voor de juiste mindset, voor brainstorming, research van competitie om zeker te zijn van de juiste on-brand. Vergeet dus niet vooralleer u start met dit project, te praten met al deze medewerkers om de beste opties te vrijwaren.

 

In deze reeks blogartikels, ligt de focus op al deze verschillende maar cruciale elementen voor een brochure en toont de weg om deze elementen samen te brengen in een coherente en prachtige brochure.

STAP 4:

maak het verrukkelijk

 

Elke reclame-professional zal ongetwijfeld beamen dat beelden van lekker eten – beelden van gelukkige mensen – producten doet verkopen. Lekker eten of snoepen wordt geassocieërd met comfort en geluk, en dergelijke fotografie speelt een vitale rol in het design van een brochure of catalogus onafgezien het al of niet te maken heeft met het onderwerp, het kan dus ook voor een industrieël product.

Of je wel of niet deze associatie-beelden “lekker eten” of “gelukkige mensen” toepast in uw brochure is aan u, maar je kan zeker enkele voordelen van dergelijke beelden toepassen. Hier zijn enkele tips:

  • maak close-ups van uw producten
  • gebruik heldere en smaakvolle kleuren
  • pas zachte, ondiepe en romantische camerahoeken toe
  • gebruik stylisme en attributen om uw producten tot leven te brengen
  • gebruik zoveel mogelijk natuurlijk licht
  • gebruik achtergronden, texturen en kleuren dat uw producten extra dimensie geven

 

 

 

STAP 5: specificaties

 

Een van de gevoeligheden bij product brochure projecten is de juiste balans vinden tussen creativiteit, stijl en informatie. Eens dat u de lezers gegrepen hebt met prachtige design, foto's en bewogen woorden, dan moet u hen met gedetailleerde en complete informatie kunnen converteren tot daadwerkelijke actie, voor de een kunnen het leads en voor de andere kunnen het deals zijn.

 

Een van de manieren is deze detailinformatie samen te brengen met scene-foto's of alleszins in hetzelfde zichtbereik – alle informatie op één plaats. Een andere veelgebruikte manier is een aparte sectie van detailinformatie op de achterzijde van de brochure of op een andere papiersoort met referentienummers.

 

 

 

 

 

Conclusie :

Hopelijk brengen deze 5 tips u genoeg inspiratie en enkele ideëen om een brochure te overwegen. Een grid om een volledig team aan boord te halen en te dirigeren naar 'the big picture' dat u in uw hoofd hebt en dan bent u zeker op weg om een inspirerende, informerende en vooral converterende productbrochure te maken. Good Luck! 

 

(© van sommige afbeeldingen is het copyright niet te traceren of onduidelijk in toepassing free/non-free - neem dan contact met ons op zie Disclaimer) herwerking tekst van Simon Tilbrook / creativebloq.com