Building your brand - deel 3

Nog een stap verder en misschien eens denken aan een tagline.

 

Het ontdekken van de onderscheiden merkeigenschappen is gebaseerd op vier analytische vragen.

 

1) ‘A brand for what?’, is de vraag naar de belofte van het merk, de voordelen voor de klant.

 

2) ‘A brand for whom?’, is de vraag voor welk klantensegment het merk bedoeld is.

 

3) ‘A brand for when?’, refereert naar de situatie waarin het merk wordt gebruikt.

 

4) En ‘A brand against whom?’, is de vraag naar de belangrijkste concurrenten waartegen het merk zich moet afzetten.

 

Wie twee, maar vooral wie drie businessdisciplines volgt, heeft een slechte positionering, of wat men ook wel eens de ‘Carrefour-positionering’noemt: ‘stuck in the middle’.

Bedrijven die in alles goed willen zijn, worden feilloos herkend aan onnatuurlijk lage bedrijfswinsten en een laag merkonderscheid omdat ze nergens echt in uitblinken.

 

 

 

 

 

 

© zie Disclaimer

 

WERD DE TAGLINE SYNONIEM VOOR UW BEDRIJF OF PRODUCT?

Taglines zijn postioneringen, vertaald naar communicatie, naar een propositie die deel kan uitmaken van het collectief geheugen van een hele generatie of grote groep klanten.

Taglines realiseren een breinpositie in het hoofd van zeer veel klanten, zeggen op een erg snelle manier wat het unieke merkonderscheid is. Sterke taglines overleven de tijd, worden synoniem met een product of bedrijf, beïnvloeden de cultuur en zelfs taalgebruik van een generatie en zijn uniek, ongezien, ongekend en ongelezen.

Bijna 50% van de Vlaamse bedrijven bevestigt dat ze één onderscheiden gedachte, zo’n breinpositie in het hoofd van hun klanten hebben gerealiseerd.

 

Om de waarde van zo’n tageline even op te roepen, enkele top taglines:

1. Intel Inside (begin 90) (Intel)

2. Just do it (1988) (Nike)

3. Think different (1998) (Apple)

4. We try harder (1962) (Avis)

5. Because I’m worth it (1967) (L’Oréal)

6. The ultimate driving machine (1975) (BMW)

7. The world’s online marketplace (einde 90) (eBay)

8. A diamond is forever (1948) (DeBeers)

9. They’re gr-r-r-eat! (1950) (Kellogg’s Frosted Flakes)

10. Think small (1962) (Volkswagen)