Building your brand - deel 2

4 vragen waarmee u een consistente brand kan beginnen bouwen.

 

4 vragen waarmee u een consistente brand development strategie opbouwt of uw huidige strategie spiegelt. Want met een goede theoretische basis, “half the work is done”.

 

Vraag #1: Wie denkt u wel niet wie u bent?

Zolang de markt zich ontwikkelt, beïnvloedt de “onzichtbare hand” ook de praktijken binnen uw bedrijf. Werp dus eens een kritische blik op de huidige stand van zaken. Een bedrijf is erg onderhevig aan verandering, dus zorg dat uw brand image dit ook uitstraalt. Alleen dan maakt u een vliegende start met uw brand image. Het beeld wat de consument van uw bedrijf creëert kan bovendien erg afwijken van het uwe. Door uzelf eens af te vragen waar uw merk precies voor staat, beperkt u frictie tussen de perspectieven van zender en ontvanger tot een minimum.

 

Vraag #2: Wie wilt u bereiken?

Nu u precies weet wat de karakteristieken van uw bedrijf inhouden, gaat u het volgende doen:

Allereerst gaat u een buyer persona ontwerpen, uw eigen Jan Modaal. Hiermee kunt u de kenmerken van uw doelgroep uitwerken en zo een stereotype koper in het leven roepen. U werkt veel kostenefficiënter, wanneer u een beperkte doelgroep hanteert, dus ‘iedereen kan een potentiële koper zijn’ behoort niet tot de opties.

Zodra u de 'story of the consumer's life' heeft vastgesteld, roept u een of meerdere klant profielen in het leven. Zo speelt u gemakkelijker in op de wensen van de klant. Wie? Wat? Waar? Waarom? U kent het wel. Registreert u meerdere klant profielen die aansluiten bij uw product of dienst? Bekijk dan vooral in welke mate deze profielen verschillen en destilleer hieruit de kenmerken van het aankoopproces.

 

 

© zie Disclaimer

 

  • Kies kritisch uw communicatiekanalen. Ontdek op welk sociale medium uw buyer persona het meest actief is. In dit stadium koppelt u tevens het buyer persona aan de elementen van uw product of dienst waarvan u voorspelt dat zij de beste indruk achterlaten. Hiermee beïnvloedt u eenvoudig het aankoopproces.

 

Vraag #3: Waarin onderscheidt u zich?

Onderscheiding fungeert vaak als voorwaarde voor succes. Ga er eens goed voor zitten en bedenk eens voor welke problemen uw product of dienst de perfecte oplossing met zich meebrengt. Het praktisch nut van uw product overtreft namelijk alle andere redenen tot aankoop. Sorteer vervolgens deze redenen in een lijst van “aankoop stimulatoren” en maak het aankoopproces inzichtelijk. Hoe meer deze lijst zich ontwikkelt, hoe gerichter en effectiever uw boodschap wordt.

 

Vraag #4: Heeft u inzicht in uw resultaten?

De waarheid over uw prestaties zit hem in de statistieken. U doet er dus verstandig aan om meerdere strategiën in te zetten en vervolgens hun succes en invloed op het aankoopproces te meten. Op deze manier kunt u ook ontdekken welke doelgroep de meeste respons geeft. De tijd zal u leren in welke strategie uw ROI zich bevindt.